torsdag 17 februari 2011

Jag och radiofenomenet.

Ännu en föreställning vid sitt slut och ännu en åkning med det svenska radioutbudet kl.22.10.
Det blev Karlavagnen igen. Hur ångestfyllt det där programmet än är så måste jag lyssna. Ikväll var ämnet "oro". Så liksom magi så dyker det upp en ensam, arg och pratglad skåning.
Först ville hon berätta hur hon var orolig över att gå i pension, sen gick det över till att berätta hur länge hon jobbat inom vården och var den var på väg, vidare till att bli riktigt förbannad över hur lata ungdomar är idag. Hon slängde också in lite cancer i hela historien , som att den inte var tillräckligt intressant eller ointressant innan.....Igår var temat " nybliven" och även då klämdes det in en nybliven skånsk dam som ALDRIG slutade prata.....hon gick liksom inte ens upp efter luft utan pratade på inandning också!
Jag förstår inte varför skåningar låter så hårda och arga när de är irriterade över något, och sen använder de gärna ordet "räligt". Vad fan är räligt??
Sorry men jag förstår inte vad skåningar säger och det är tydligen väldigt populärt att ha dem med i radio. Nu undrar jag om det finns ett ord för vad jag är, för hade jag tyckt att jag har svårt att förstå en invandrare hade jag varit rasist, är jag dialektist då eller nåt?
Jaja imorgon blir det en vända till och jag är spänd inför ämnet......
Sleep tight!

2 kommentarer:

  1. räligt
    Betydelse: ful, otäck, äcklig, slemmig
    Ursprung: Används i Hallandstrakterna.
    Exempel: "Fy vilken rälig tröja hon hade på sig" = "Fy vilken ful törja hon hade på sig"

    SvaraRadera
  2. Hahaha tack för tolkningen, men det är fortfarande ett vidrigt fult ord!

    SvaraRadera