söndag 12 februari 2012

Matlagningskurs!

Jag gillar ju paj och har ju hört  mina vänner prata om den bosniska pajen Burek och hur god den är, själv hade jag ju inte en susning om var det var. Så när en kompis mamma erbjöd sig att visa hur man gör tackade jag inte nej. 

Den ska ju då knådas på ett visst vis till att börja med

Sedan vila , dränkt i olja i tjugo minuter, varmt

Jag var iallafall betrodd att skala lök, även om jag grät under halva tiden
och inte kunde göra det så snabbt!

Fyllning, nötfärs, lök, salt, peppar, och yoghurt. Ja lite vatten också.

Sedan breddes det ut ett lakan över hela bordet och även pajdegen.

Så skulle då fyllningen läggas som en tunn linje på degen

Sedan var det bara att ta tag i lakanet och låta degen rulla in färsen.
Det är jag som skär kanter.....

Voila! Rulla ihop "korvarna" och in i ugnen på 200 grader i tjugofem minuter!

Tack till kvällens fotograf :)

1 kommentar: