måndag 16 april 2012

Dömd

Är Anders Behring Breivik redan dömd? Ja det är han.
Att ha rättegång mot honom är som att det skulle varit en rättegång mot Adolf Hitler- onödig.
Jag måste beundra hans försvarsadvokater som just ska försvara honom.
Dom upplevde ju också det vi upplevde 22 juli 2011. En man som dödar 69 människor på en ö och spränger en bomb mitt i Oslo och också där dödar 8 personer.
Hur klarar man av att vara neutral och försvara någon man vet gjort det?

Som typ att vara Hitlers försvarsadvokat.
Killen har ju erkänt så det finns ju inga skuggor på den. Nu är det ju bara själva handlingen han ska försvara.
Som Hitler.
Han trodde att det fanns en ras att försvara.
Som Breivik.
Men att försvara sig efter en sån handling blir ju inte lätt. Han har ju ansetts frisk så psykisk sjukdom blir ju inte ett alternativ.
Samma sak var det med Hitler, han var heller inte psykiskt sjuk.
Han hade ju bara en stark tro.
En stark tro.
Kan man försvara en stark tro? Är det ett försvar till massmord?
Vissa presidenter har prövat det försvaret så varför inte Breivik?
Hitlers förebild var Julius Ceasar, vems Breiviks är kan jag inte redogöra för men nån lär det ju vara.
Men är det värre när en människa dödar 77 personer eller 6 miljoner personer än 1, för sin starka tro?
Är det okej att sitta i ett annat land och beordra andra att utföra folkmord jämfört med att hålla i vapnet själv?
Nån måste ju ha märkt vad Breivik höll på med, nån måste ha anat?
Massor av människor visste vad Hitler höll på med, och höll för tillfället med lite som " det kändes rätt just då" , men när det väl kom till skott så tyckte alla att det var för jävligt.
Vi tar avstånd ifrån Förintelsen, men ingen vill att Jehovas knackar på dörren, ha en zigenare som jobbar i företaget, och polacker är bra som snickare.
Hmmm?
Vi tar avstånd ifrån vad Breivik gjorde på Utöya , men senaste FB- upproret är " Nej tack till moskeér i Sverige".
Hmmm?
Jag förstår att den övervägande delen av befolkningen på jorden tycker att mord är en överdrift, " dom kan väl bara hålla till nån annanstans", men vi kanske inte ska vara så snabba att döma.
Alla tror vi ju på nåt, vissa mera än andra, vissa helt fanatiskt.

Jag blir svinförbannad när jag ser Anders Behring Breivik och Adolf Hitler.
Jag vill rycka kroppsdelar av dom och sedan kick them in the balls.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra varför vissa kommer undan med folkmord pga en stark tro, och vissa inte?
Är det mera okej att bara " tycka" men inte " göra"?
Just saying.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar