måndag 9 juli 2012

Kiki vs. sk.medtrafikanter

Jag har väl tagit upp det här ämnet ett antal ggr , men det känns som att med semestertider då blir det värre.
Så jag tänkte delge säsongens hatobjekt i trafiken, för jag är fundersam hur alla kan säga att det är så svårt att ta körkort?! Det märks inte.

För det första tänker jag slå ett slag för barnen igen.
Dom som sitter där fastspända i den exklusiva barnstolen , som deras föräldrar tror är en frizon, och tittar på en varsin DVD, medan deras sönderstressade pappa ( oftast pappa) kör sick-sack mellan bilarna i ca. 140 blås på motorvägen.
Jag vet inte vilket som är den största dumheten, hastigheten, avsaknad av minne för vilka som sitter i bilen eller körförmågan?
Jag skulle rekommendera att åka lite tidigare eller det bästa; TA BUSSEN!

Bilkörning är INTE som att cykla! Det sitter INTE i ryggraden och det är INTE en meditationsplats!
Exempel;E4:an raksträcka. Sikt ca. en kilometer. Jag har tre personbilar framför mig och dom har två långtradare framför sig. Längra fram på väggrenen står ytterligare en långtradare med varningsblinkers på.
Jag är tydligen den enda av dessa bilar som förstår vad som kommer att hända för de tre puckona som kör personbilarna bestämmer sig för att ALLA tokköra ut i omkörningsfil vilket resulterar i att ALLA får panikbromsa och lägga sig irriterat i  röven på de två långtradarna som ( naturligtvis) går ut i omkörningsfilen.
VAD TROR NI?? Att två st 24 m lastbilar skulle STANNA bakom den stillastående lastbilen? Eller bromsa in lite LÄTT så Ni kunde köra om? Eller varför inte slicka sidan på stackarn som fått stopp vid sidan av vägen?
News flash! Det är det som kallas " planera din körning". Det borde åtminstone en av dom har vetat som åkte runt med den skinande reklamen för en trafikskola på bilen!

Dock finns det ju dom som planerat sin körning sen dom svängde ut från gården hemma.
Bara för att du kommit ut i omkörningsfil betyder det inte att du BOKAT den resten av dagen i din egen favorit hastighet!

Sen har vi dom härliga jag-gasar-beroende-på -vilken-låt-som- spelas-på-radion-förarna!
Igår körde jag om en man 5 ggr på en tio mils sträck! Varje gång jag körde om satt han och pillade med sin GPS!
Han måste dock fått igång den då och då , då han körde om mig emellanåt. Sista gången skrattade han och vinkade.
Jag gav honom fingret.

Jag tänker inte ens ta upp rondellen på Sthlms vägen igen för det hjälper tydligen inte ...men det är INNERFIL till stan...INNERFIL!

Sitt inte och undra varför olyckor händer i trafiken.
Jag kan inte köra flygplan alltså gör jag det inte.




3 kommentarer: