torsdag 12 juli 2012

Semestertipstoppen!

Jag har varit på olika ställen och semestrat och här kommer en lista på mina favoritställen;

Stegeborg;
För dig som har lite tid men ändå vill göra något. Jag spenderade en helg där förra sommaren och det var hur mysigt som helst!
En idyll  en halvtimme från Norrköping men känns som ett annat land.
Vi bodde på Trädgårdshotellet och är lika mysigt som det låter. Där kunde vi låna cyklar som vi tog oss till slottsruinen på. Efter en guidad tur därinne, med såna där in-ear-guide, så gick vi tvärs över gatan till Hamnkrogen och åt underbart god middag. Drinktips! Deras champagnedrink med fläder! Hallelujamoment! Härliga omgivningar för sol, bad och fiske. En liten oas helt enkelt.
Ett varför? Varför väljer man att snåla på renoveringen av rummen på T H? Synd.

Kalmar;
Åh underbara Kalmar. Jag är ju en riktig historienörd och gillar verkligen såna platser.
Slottet är ju ett hett tips. En av Sveriges mäktiga gamla skyddsbyggnader. Man kan nästan känna lukten av drottning Margaretas makt under Kalmarunionens bildande. Det är otroligt vackert runt omkring också.
Sedan är det ju underbart att strosa omkring i hamnen. Mattips! Brunch på Calmar Hamnkrog, lika gott som det låter!
Ett hahaha; När det regnade så hysteriskt att Harry´s fick placera ut varenda kastrull dom hade i hela restaurangen som skydd för vattnet som vräkte in i lokalerna.


Amsterdam
Jag tog bilen. Fick ett ryck. Bara åkte. Å hamnade i Amsterdam.
Men det var en helt surrealistisk upplevelse i Red light district, Marijuanamuseet  blandat med Anne Franks gömställe och Heineken Bryggeriet.... Det är en jättefin och mysig stad som inte bara har Coffeeshops...
Kolla in! Madame Taussauds , inte lika bra som i London men funkar mycket bra och det var heller ingen trängsel.
Ett blä; Jag blev nerbajsad av måsar två gånger på samma dag. Point taken.

Gotland;
Älskade Gotland! Ett ställe jag inte kan vara utan på sommaren, det går bara inte! Medeltidsveckan, då jag får gå i mina medeltidskläder hur mycket jag vill, dricka ur krus, äta picknick, bjällra runt i historien, umgås med vänner, handla ljuslyktor och  bara njuta! Tips! Har du ingen medeltidsklädsel så känner du dig uttittad...inte tvärtom.
Ett kulinariskt minne; Min kompis Erik lurar i mig en vindruva doppad i tacodip. Nä tack.

Malta;
Min vän Therese bor på den lilla (skatte)paradisö. Och jag förstår varför. Härligt klimat, 3 % i skatt, vänliga människor, och en vacker miljö.
Förvänta dig inga långa beacher att ligga och glassa på, det är klippigt och stenigt men den här ön har så mycket annat att erbjuda. För mig som är en vandrade museieguide  är detta ett fantastiskt ställe.
Besök! Slottet, katedralen och Golden Bay.
Ett jaha?! Östgoterna intog ön 400 e Kr.. Fick dom flytta till Sverige sen?


Thailand; 
Landet jag älskar att vara i och hatar att flyga till. Det är så lååångt. Men totalt värt det!
Landet som tog min blindtarm men som jag inte hade velat bli av med nån annanstans än där.
Jag kan bara strö guldglitter över landet, miljön, solen, havet och människorna. Vill man resa och inte varit till Thaiet än så har man inte rest! Öppna sinnet, glöm påstridiga grekinkastare och tjatiga turksäljare, och åk till Thailand och spendera pengar!
Ett nja; Ät inte grishuvud buret av en man under armen på nyårsafton. Jag tror Mekongen räddade mig från kraftig maginfluensa....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar