onsdag 11 juli 2012

Vanilj?

Det börjar redan på morgonen.
Vilka kläder ska jag ha? Frisyr?
Vilken väg ska jag åka till jobbet?
Hårt eller mjukt bröd till frukost?
Så håller det på så där hela dagen tills det är dags att sova.

Jag hatar att välja och har upptäckt att jag måste göra dom valen hela dagarna, hela året och i hela mitt liv.

Jag är en sån som vill ha lite av varje, inte bara vanilj eller inte bara lakrits. Jag vill ha en kula av båda sorterna.
Vanilj lämnar ingenting åt fantasin, kan inte överraska speciellt, händer inget oväntat med vanilj. Men med vanilj vet man vad man får, blir inte besviken över att det inte smakade vanilj eller att den innehåller någon annan konstig smak.
Lakrits däremot kan vara söt eller salt, kan ha inslag av hallon eller citron, man vet inte riktigt om den kommer att vara den där lakritsen man verkligen ville ha eller om den ska smaka något annat.
Jag har älskat lakrits i hela mitt liv men har också gått på niten att den varit för söt eller för stark, och nu kan jag få ont i magen av för starkt. Vanilj har varit för tråkigt och intetsägande, men med lite strössel har det alltid funkat.
Det är då jag vill ha lite av varje. Men det går inte jämnt.
Det går inte när man är vuxen och inte har ett helt sommarlov på sig att smaka olika sorter, då får man gå på det som är safe och gilla läget.
Men vanilj är faktiskt också gott, speciellt gammaldags, det tycker jag om.
Jag är en vaniljtjej nu...med topping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar