tisdag 16 april 2013

Sidospår?

Som vanligt får jag ju alltid säga att jag är inte på nåt vis natzi eller ratsi utan har bara en ängslig undran , när jag ska skriva om utrikesfödda på min blogg.
Men vad håller vår kära regering på med?

Gratis sjukvård och tandvård till personer som vistas utan tillstånd i Sverige.
Ja det är ju en fin gest men varför ge det till dom som inte ens fått asyl och är på väg in i systemet för att betala tillbaka det sen, i form av skatt?
Kunde Ni inte gett det till min farmor som lever på typ 6000 kr i pension efter att ha jobbat till hon var 70 istället?
Det hade varit ett fint tack.
Jag har inte ett enda argument till henne när hon ifrågasätter det. Inte ett.
Tror ni att nån kommer ska asyl?
Varför skulle man det när man får en himla massa saker gratis!
Precis samma sak som en somaliskkille sa till mig i lördags.
Han trodde att jag var från England och berättade att det var dit han ville. Men där fick man inga pengar och utbildning, det fick man i Sverige. Så när han är klar så ska han till England.
Jag frågade om det inte skulle vara lite mera fair om han sökte ett jobb här och kanske gav tillbaka lite av vad han fått iform av skatt , men det var han helt ointresserad av.
Men han hade en bror som kanske skulle komma hit, och han kanske ville stanna när han fått sin utbildning.....

Det är runt 25 000 personer som vistas i Sverige utan papper idag.
Det gjordes ett försök att nå dessa genom att kontrollera tunnelbanan efter dessa människor.
Det blev ett ramaskri och det öppnades FB-sidor som protesterade emot att folk skulle behöva bli utfrågade och stoppade på tunnelbanan.

Tror ni dom kommer protestera mot att bevisa att dom är i Sverige utan papper om dom får fri tandvård och sjukvård?
Enda anledningen jag kan se med detta är om dom utvisar direkt efter tandläkarbesöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar