fredag 16 maj 2014

Annorlunda samma fast olika...?

Som så många gånger förr så jämför jag andra branscher med restaurangbranschen.
Anledningen är inom restaurangbranschen så verkar allt vara tillåtet och okejj.
Jag älskar Coop-reklamen med dom tre som står vid kassan och ska dela på det dom köpt. Ja man kan skratta gott åt den och tycka att det verkar ju konstigt och crazy , men i vår värld är det vardagsmat. Vi har ju till och med anpassat kassasystemet så vi kan dela upp notan för dom som vill.
En serviceåtgärd som inte många vekar uppskatta utan ta för givet. Undrar när Coop tänker börja med den servicen?
Igår gjorde jag ett besök på kommunens turistbyrå och fick ytterligare vatten på min kvarn.
En kille skulle köpa ett parkerings tillstånd. Kvinnan i kassan talade då om att halva månaden hade ju gått så han förlorar ju lite på att köpa det nu.
Han undrade då om han verkligen var tvungen att betala för HELA månaden då halva hade passerat.
Hon lade huvudet lite på sned och sa " jaaa det måste du" sen pratade hon snabbt bort det med att komma fram till att de kom från samma ort i Skåne. Han betalade utan vidare protester.
Får några veckor sedan hade jag en diskussion med en kvinna angående hennes gastric bypass. Hon hade alltså minskat sin magsäck och åt , vad jag förstod inte ens en halv portion mat.
Hon ville därför inte inte betala för en hel portion när hon bara åt en halv.
Där kände jag " konstigt och crazy".
Jag kan förstå hur hon menar, men det blir lite svårt att göra halva upplägg från kökets sida då de vill leverera en matupplevelse för både öga och mun, och en halv köttbit på en halvportion duschess, med en halv sparris med ett halv bacon på en hel planka bli ingen vidare upplevelse, och vem ska äta resterande halva?
Hon var väldigt oförstående till att vi inte kunde ha den här servicen och jag erbjöd henne barnmenyn, men hon ville inte ha den maten.
Jag kanske borde ha frågat om hon skulle sitta på en halv stol också....?

Jag har den bästa personal man tänkbart kan ha och dom gör ett fantastiskt jobb med våra gäster.
Vi har alltid den högsta av poäng under våra interna kontroller och får ofta beröm för den trevliga servicen.
Jag kan nog inte räkna hur många gånger jag stått i kön till banken , kommit fram och där sitter en människa som aldrig dragit på munnen. Jag ska känna mig tacksam för att jag får komma in i deras fina lokaler och sätta in MINA pengar eller ta ut MINA pengar utan att nån jävel är trevlig mot mig.
Men hos oss FÖRVÄNTAS det och det SKA VARA så.
Dessutom ska dom ha extra betalt för varje gång dom ska göra nåt.
Tar vi en 20:a för extra sås, pommes eller sallad då kallas vi snåla....
Spiller gästen ur sin öl på väg från baren FÖRVÄNTAS vi servera en ny.
Vad än våra gäster säger så SKA vi bara göra så för annars går vi inte under regeln " gästen har alltid rätt", även om gäster inte alltid har rätt....

Vi har också fått skit för att inte taxichaufförer, busschaufförer och shoppingkunder i stan inte får använda vår toalett.
Då vi påpekar att den är till för våra gäster så är det "dåligt" och "snålt" och "vi ligger ju faktiskt i stan så vi borde upplåta lån av toalett".

Tänk på att det är inte så stor skillnad på ditt och mitt jobb i praktiken men hyfset är det stor skillnad på bland de som vi stöter på och dricksa din servitör/ servitris bra nästa gång du går ut om du fått det lilla extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar