fredag 21 november 2014

Den årliga påminnelsen!

Jag förstår om man som barn inte tänker på att sätta på sig reflex. Eller jag kan säga att barn vet det säkert bättre än vuxna.... Vuxna som inte kör bil tänker nog på det ännu mindre för dom har aldrig upplevt hur en person ser ut i novembermörkret utan reflex.
Nu bor vi på landet igen ( ja vi har bott på landet men på varsitt håll tidigare) och det är så skönt att se att lantbor vet precis hur man klär sig när det börjar mörkna. Jag tror inte jag sett någon utan reflexväst. 
Så åkte jag till stan.
Då är det så att där har ju ALLA anammat att det finns övergångsställen. Dom behöver man inte stanna vid utan det gör bilarna. 
Det visste vi ju sen innan. 
Jag kom så åkandes vid en rondell. Jag såg att det kom tre personer, en vuxen ( iallafall till längden) och två barn. Den vuxna stegar på mot övergångsstället men gör ingen antydan till att gå över förrän hon helt plötslig gör en tvärsväng och går över.
 Jag antar att hennes mobil distraherade henne och hon kom på att hon skulle över där.
 Utan att titta eller titta var barnen var så går hon rakt över. Barnen håller varandra i handen och skuttar över precis som mamman.
 På andra sidan gatan stannar hon och lyfter för första gången blicken från telefon för att titta var barnen är. 
Ingen har reflex och alla tre har svarta kläder förutom en flicka som har en skrikrosa jacka. 
Det var den jag såg.
Jag antar att den här mamman hoppas på att dagis klär barnen, lär dem gå , kissa, avlusar dem, och lär dem prata för hon är lite upptagen med sitt eget liv. 
Jag undrar hur hon känner när någon av dem bli påkörda och hon höll på att titta på en kattvideo på Facebook under tiden?
Ett reflex kostar inte många kronor och finns överallt. En reflexväst för barn kan man få loss för en tjuga. 
Kan vi inte bara bestämma att det är en bra investering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar