lördag 22 augusti 2015

Sött när det behövs

Varför är människor selektivt vänliga ?
Jag anser att jag är vänlig.
Mot alla.
Ja sen kan ju vissa behöva en verbal uppläxning emellanåt men jag är inte otrevlig.
Jag ger inte tiggare pengar men jag ger dem ett "hej".
Skänker pengar gör jag via organisationer, två faktiskt , månadsvis .

Men sen fenomenet " social media " dök upp verkar man kunna göra som man vill.
Jag har sett många skräckexempel den senaste tiden, där människor hatar människor .
Ja det är helt ok att hata med bild och namn, berätta vad den ena och den andra gjort, gärna med personnummer och bild på legetimation. Och uppmana andra att hata.
Tycka, anse och ha åsikter som gränsar till mobbing för att personen är känd. 
" det får dom tåla" heter det.
Jag har även FB -bekanta som på lägre nivå håller på med " selektiv vänlighet " . 
Har två personer skrivit samma sak så väljer dem en att svara tex. 
Är det jobbigt att vara vänlig överlag?
Ja det kanske är betungande ...

Selektiv sötma.
Jo jag tackar ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar