fredag 11 september 2015

Flyktingdiskussionen.

Ingen kan väl ducka den strida ström av information angående flyktingkatastrofen.
Eller ska jag säga hjärntvätten av information.
Media har en fantastisk påverkan.
De släpper artiklar och bilder på FB som små granater här och var och folk blir som galna och delar hej vilt!
Nä jag är ingen känslokall människa som inte sympatiserar med människor på flykt men jag klarar inte av bilder på döda småbarn.
När jag tittar på tv brukar det komma upp en skylt " känsliga tittare varnas".
På FB finns inga skyltar.
Där kastas bilden upp rakt i ditt ansikte och INGEN kommer undan.

Jag väljer att inte gå in på FB i onödan just nu.

Inte för att ducka för flyktingkatastrofen. För att ducka för idiotin.

Det är så populärt att vara tangentbords-smart.
Skriva hur hemskt saker är, hur korkade andra är, dela och gilla.

Men när jag ser hur en av mina FB-vänner lägger upp en fråga om två flykting barn ( tonåringar) som söker ett boende då de inte vill stanna på sitt asylboende längre , så svarar; INGEN.
Noll.
Zero.

Var tog ni vägen? Ni duktiga, självgoda tangentbordsmedborgare som vet hur allt ska vara?
Ni som vet bättre än både statsvetare och politiker.
Ni som skriker om att vi ska öppna gränserna och släppa in bara.

För att man ska förstå politik brukar jag likna det med ett grannsamhälle.

Jag bor i ett hus ( Sverige) i grannhuset några mil bort ( Irak) bor två syskon ( Syriske Presidenten och IS) och har ett fantastisk grönsaksland som många grannar är avundsjuka på ( USA och Ryssland) . När de två syskonen blir osams måste alla 100 trädgårdsmästare fly huset för att överleva och börjar gå över till sina grannar. Helt plötsligt har jag 50 personer utanför dörren som vill ha mat och husrum. Självklart vill jag hjälpa dessa människor men sen ser jag att den strida ström på människor inte tar slut. Vad gör jag då? Jo jag måste komma på en plan om HUR jag ska hjälpa dessa människor Detta är exakt vad som sker just nu. Vi måste ha en PLAN!
Men då står alla och skriker SLÄPP IN BARA!

Under tiden som vi fokuserar på det här så stärker en annan granne sin position i trädgården ( Ryssland) . De vill gärna ha morötterna men inte hjälpa trädgårdsmästarna.

Förstår ni?

Så tagga ner på skrikandet , delandet och gillandet och bli lite realister istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar