tisdag 1 december 2015

World Aidsday 1 dec 2015

Det är omkring 1900 och en fransk-italiensk upptäcksresande vid namn Pierre Savorgnan de Brazza, glider med sin kanot som paddlas av sex afrikanska män igenom Kongofloden.
Han upptäcker de enorma rikedomarna som finns där i form av elfenben, gummi och trä.
"Det här ska jag ha"!, kanske han utropade, hur som helst så föddes Franska Kongo och Brazzaville.
För tydligen så gick allt under "finders keepers" på den tiden...även länder.

Sen kanske han tänkte " men vem ska hjälpa mig att frakta allt det här ut ur djungeln?".
Aha! Det finns ju massor med byar och folk som inte gör nåt.
Finders keepers-regeln igen och vips!, så var en hel by förslavad.

Vad levde då dessa by-innevånare av?
Franska sniglar eller italienska pizzor? Nä, inte direkt.
De åt det djungeln hade att tillgå. Det inkluderade schimpans.

Schimpans och människa hade dock inte samma virusceller och tidiga prover från schimpanser visar att de redan på den tiden bar på ett typ av HIV-virus.
Det är ju lätt att slinta med kniven när man slaktar och vips!, så fanns HIV-viruset i människan.

Nu var det ju så att det inte var så lätt för de nedresta fransmännen att vara där i djungeln utan familj och flickvänner så de körde en finders keepers på de redan förslavade människorna.
Vad dom fick som tack?
Syflis.

Och syflis spred sig lika snabbt som en dålig sjukdom gör och snart började den påverka själva handeln. Då bestämde fransmännen att det skulle sättas in en snabb åtgärd och lät vaccinera 10000 slavar.
Tror ni dom bytte nål mellan varje vaccination?
Nä.

Nu har alltså HIV-viruset fått fäste i människan, börjat flytta både via blod och sex.

Det här är runt 1910-talet.

1980-talet kommer och den ena efter den andra kändisen börjar falla offer för den här hemska sjukdomen.
Men istället för att skrika " bögsjukdom" och påstå att afrikaner hade legat med apor kanske vi skulle ha tittat på den riktiga anledningen och hur det här viruset har en tendens till att ändra sig .
Då kanske vi hade kunnat spara en himla massa liv och jag hade sluppit ha det i min närhet.

Eller jag kanske tänker fel nu? Runt 40 miljoner människor lever idag globalt med HIV. Det är ju en ganska bra siffra.
För läkemedelsföretagen.
Just sayin.

Jag ägnar denna dag till min vän som lever med detta hela tiden och är starkast av oss alla i den här frågan! All kärlek till dig min vän!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar