torsdag 9 november 2017

Frågetecken

Jag brukar lyssna på P4 Dalarna på dagarna och när jag tröttnar på deras felsägningar så grå jag över till P4 Östergötlands.
Igår var det ett inslag som handlade om en kille som gått ut på FB och tiggt pengar, eller han tiggde "en gammal nalle" enligt honom själv.
Bakgrunden? Han hade betalat alla räkningar och insåg att "oj det blev inga pengar över till min son som fyller 5 år imorgon". Han lade då ut ett inlägg på FB om sin situation och ville ha "en gammal nalle " eller nåt. 200 okända människor svarade på hans inlägg och hjälpte honom. Grattis till sonen känner jag!

Jag ställer mig lite frågande.
1. Vad hände med framförhållning?
2. Vad hände med sparkonto?
3. Skulle han lägga undan en tjuga i månaden så skulle han ha till " en gammal nalle " till sin son VARJE år.
4. Han tackar alla okända människor och säger att det är skönt att det finns hopp om mänskligheten.
Men finns det hopp för honom? Kommer han att lära sig eller kommer han att göra samma sak varje år? Det lär ju inte vara en surprise att sonen fyllde just DET datumet....

Jag nu är jag väl för cynisk igen ,men jag blir så förvånad.
Lika förvånad som jag blir när Nettan sitter och röker gul Blend under fläkten och klagar på att hon får för lite i socialbidrag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar