tisdag 13 oktober 2009

Homelonging!

Nu har jag hemlängtan.....igen!! Får kraftiga attacker emellanåt, men oftast hjälper det om jag ringer hem. Men idag hjälpte det icke! Kanske beror på att jag är ensam hemma och att det är älgjakt. Jo det är en favvo vecka. Min pappa är jägare och jaktledare för älglaget (ja både syster och bror har jaktlicens) och jag minns när jag var liten hur man kom från skolan och hoppades på att nån hade skjutit nåt. Och hade dom det var man först på logen för att se på slakten.
Älgarna börjar slaktas redan i skogen då man tar ur sånt man inte ska äta, sen fraktas de med traktor och trilla hem till logen där de hängs upp i kedjor och töms på blod. Huvudet skärs av och läggs utanför, sedan tas skinnet av och så hänger dom där ett tag innan de tas ner och styckas. Ja ni tycker väl att det låter groteskt och äckligt? Nä det här är helt ok och vi lever på älgkött året runt efter älgjakten. Jag kan fortfarande komma ihåg hur jag smög upp och tittade storögt på de mäktiga djuren som hängde från taket, lukten som spreds sig från källaren när farmor och mamma tog reda på kött och kokade min favorit mat, pölsa!
Jag var också med pappa och jagade, hemma får man nämligen ledigt från skolan om man vill vara med på jakten, och satt på passet för att invänta skogens konung.
Jag har aldrig lidit,haft mardrömmar eller blivit massmördare för att jag deltagit i detta sen jag var liten, jag har bara fått lära mig att det som står på bordet inte föds på Hemköp och umgåtts med min far när han utövat sitt stora intresse precis som vissa spelar golf eller plockar svamp.
Ingen av mina syskon jagar denna vecka. En låg i badkaret med rygg ont och delade badrummet med flickvän och dotter som skulle borsta tänderna. Den andra hade soffmys med döttrar och mamma som hade fått glass. Fy vad jag hatar att missa det där vardagliga, ja inte att bada med brorsan ha,ha,ha ,men just att bara kunna åka över och umgås en timme eller två, men vi kanske bor närmare varandra en dag.
Kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar