fredag 3 februari 2012

Pappas pojkar

Idag gjorde jag ett besök i varghängnet hos Úlfur, Wilk, Okami, Volk Bork, Vilkas, Susi och Lup ( alla är döpta efter vad varg heter på olika språk) tillsammans med min kollega Daniel och våra djurparkskollegor Thomas och Anna. 
Ja en puss så där i minus femton grader satt ju mindre bra

Vi hade lite problem att få fram hångelkungen Úlfur först då flockledaren vägrade släppa fram honom

Men sen kom dom, iallafall fram till Anna först, sen till Thomas som  fött upp dessa pojkar hemma dom första veckorna. Sen fick dom flytta till djurparken och har aldrig varit vilda.

Sen kunde jag få hälsa

Mycket vacker...i hägn, som pappa skulle ha sagt.

Daniel fick också hälsa

Mera pussar innan vi gick. En mycket lärorik förmiddag ( och kall) av kunniga djurvårdare.
Se till att ringa 010- 708 70 00 och boka ett möte med en varg du med!

Visste ni att vi har blivit tillfrågade om att sätta ut vargungar i skogarna? Inte för att dom ska bli flera utan för att hålla en frisk stam. Men med tanke på hur vissa djurparker blir behandlade, t ex inte får kött längre av gårdarna, djurvårdare som blir hotade till livet och folk som kastar stenar på vargarna i hägnen så överväger dom att säga nej.
Visste ni att ingen människa blivit döda av en varg sen 1800-talet? Men jag tycker heller inte om att dom stryker utanför dagis.
Visste ni att vargarna är rädda för jackor som prasslar ? Jag vet det nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar