tisdag 10 april 2012

Listad

Inspirerad av att jag inspirerade min bloggkollega Danne att göra en lista, måste jag nu också göra en.
Det var ett tag sen och jag vet vissa som gillar dom extra mycket. Så det får bli en attack på FB- folket igen.
Precis lika glad som jag kan bli av vänner på FB så kan jag bli lika irriterad.

Vi börjar från bottenskrapet:

10. JAG HAR SPOTIFY-SÅ NI VET
En del bara envisas med att lägga upp varenda låtjävel och lista som dom lyssnar på!
Och sedan realtidsrutan kom upp så blir jag bara stressad.
En vän till mig lyssnar på det heeeela dagarna och det känns som att han lyssnar i tre sekunder sen byter han?!
En frustration-light men ändå värd att nämna.

9. NI SKA VETA ATT JAG KAN LAGA MAT!
Dessa uppdateringar går hand i hand med " idag gjorde jag så häääär mysigt till min respektive".
Alltså vissa har noja på att fota, lägga upp bild och gärna en utförlig beskrivning på HUR denna fläskfilé har helstekts i ugnen med hasselbackspotatis. NEWSFLASH! Den är inte ny. Du kom inte på den. Du uppdaterar status på FB 42 ggr om dagen, vi vet att du lever alltså vet vi att du äter. Och vi äter också fläskfilé ibland men vi behöver inte tala om det!
Gärna nåt billigt vin som står på bilden som dom tycker är väääääldigt exotiskt för att det är första gången dom inte köpt tetra.

8. PRIVAT/OFFENTLIG
Jag har en del vänner som är artister. Dom har en offentlig sida som man kan " gilla" och få uppdateringar om var dom spelar, om dom är i studion, på turné, äter på nåt hak efter vägen i en turnébuss eller har soundcheck. Ja ni fattar.
Sen har dom en sida som är privat, där dom endast har vänner dom "känner", vem fan känner 783 personer , men jaja....
Vissa av dom har dock inte förstått att det är skillnad på dessa två och klämmer upp samma sak på båda!!
Jag vill veta hur mina vänner mår. Inte att dom hade på sig blå mascara på det giget, kanske mera som fans vill veta. Ett litet tips bara.
Btw, undrar hur stor man måste vara för att skaffa en offentlig sida. Jag ska nog prova.....

7. TRÄNAR? JAAA DET GÖR JAG!
Här behöver jag nästan inte ens förklara mig. Det "checkas" in tamejfan på vad som helst. Gym, motionsslingor, promenadstråk you name it. Jag väntar bara på incheckningen " 3 kg hantel", " spinningcykel no.3" osv... Vi vet att ni tränar. Bra. Det gör vi med men vi behöver inte tala om det.......

6. MAMMAS ÄLSKLING!
Den här ville jag ha på första plats över helgen men sen lugnade jag ner mej och den hamnade här, som sexa.
Det här är en helt ny irritation som jag upptäckt. Separation. Varsin vecka/ helg. Pappa ( främst) vill bevisa för hela FB-världen att han kan ta hand om sitt barn och slänger upp bilder till höger och vänster, från badhus, Mc Donalds, Lekland, IKEA, var som helst där barn an roas.....av andra dock men det tänker dom inte på ....sidospår......och när dessa bilder eller uppdateringar kommit upp ja då kommer MAMIN!
För hon är minsann kompis med papin så HON är ju bland de första att kommentera; MIN ÄLSKLING, MAMMAS GULL, bla bla bla...Låt den där stackars pappan får ha den där helg jäkeln ifred då! Kan inte hans kompisar och släkt få kommentera. Din tid att kommentera är över. Slut. Tack. Hej. Du har ojämna veckor.

5. VI ÄLSKAR VARANDRA Å ÄR SÅÅÅÅÅ KÄRA , SÅ NI VET.
Ingen bubblare direkt, har varit med förr. Paret som ska intyga varandra så innan folk har fattat att dom är ihop har dom tjatat ut den där kärleken på facebook.
Gillar alltid varandras statusar först, måste skicka hjärtan, pussar kramar, "jag älskar dig" och alla ömhetsbetygelser i världen ! Jag tror att det är billigare än en förlovning.Och det är ju bra förstås , men när man sett den 16 åriga tjejen sagt samma saker till fem olika killar det senaste halvåret så börjar man liksom tvivla på den där eviga kärleken ....igen....

4. BLOGG KANSKE?
Hej jag gör världens längsta statusuppdateringar. Då är blogg nåt för dig.

3. R.I.P och IN MEMORY 
Som jag sagt förut. Farmor kommer inte till FB när hon dör! Skicka en blomma med text är tipset.
Sen har vi den nya; dom vars släktingar dog innan FB fanns; in loving memory of. " Idag är det tjugo år sen farfar dog"....get over it.
Ja nu tycker ni att jag är känslokall? Nä det är jag inte, det är lathet att skriva det på FB!
Gå till graven, tänd ett ljus lägg en blomma, läs en dikt, ligg på gräset, sjung en sång. Men skriv det inte på fejjan! Ja, jag bloggar om det, men det är min blogg och den är valfri att läsa!

2. MITT VÄNNER SUGER-JAG GÖR NYA
Den här är lurig, och ny!
Jag har upptäckt att vissa skapar vänner på FB. Nä inte ADDAR utan SKAPAR.
Stjäl en bild från någon, skapar födelseår, namn och sedan sitter och chattar med dom på sin EGEN FB!!!?
Förklara detta gärna någon som kan? För jag fattar det inte.
jag har fullt upp med att bry mig, höra av mig och umgås med alla mina 450 kompisar på FB utan att behöva SKAPA låtsasvänner! Dessutom ljuga ihop historier som är så osannolika och uppenbarligen osanna för de riktiga vännerna är inte okej!
Buuu, på den, men jag tar gärna förklaringen till mitt sårade hjärta.

PAMPARAPAM!!!

1. HYR MIG!
Japp, ni läste rätt.
Hyr mig.
Den här fick jag reda på igår. Tjejer som låter andra hyra dem på FB.
I tre veckor låter dom dig ha dem som flickvän, du får tio gilla och tio kommentarer från dem på din FB.
Ja, man kan tjäna pengar på allt.
Ett tips till andra platsen kanske?

Tack för mej leverpastej!

4 kommentarer:

  1. Ooops. Gled visst in på en sjundeplats barra sådär :)

    Jag checkar in nästan varje gång jag tränar för att peppa mig själv och så vet jag att jag faktiskt har kompisar som blir inspirerade av det. Hahha, Så dä så :)

    SvaraRadera
  2. Va inte orolig Jempa,du var inte irritationsämnet :)

    SvaraRadera
  3. Aj då! Make på nr 5......

    SvaraRadera
  4. Hahaha skitkul lista! Maria D

    SvaraRadera