tisdag 17 juli 2012

Radioprat

När jag åker till jobbet eller hem, brukar jag lyssna på radion. Jag varierar ganska kraftigt mellan kanalerna då jag är allätare/snabbtröttnare...
Men det står oftast mellan Bandit, Rix, East och P3.
Tyvärr verkar Rix fått en liiiiten skivsamling nu i sommar och nöter ihjäl låtarna som kommer ut, de har dessutom en astrist kille som heter Erik Wedberg och kommer från Skara.
Jag tror jag stör mig mest på dialekten. Jag har ju ett dialektproblem, även om jag själv har en så gillar jag inte vissa.....Dessutom, precis som många andra radiopratare älskar han sin röst och sitter och surrar mest om hur han försovit sig...I don´t care! Spela musik och variera gärna!

Bandit verkar ha lite samma problem, med utbudet alltså dom har ju ingen från Skara som pratar utan är lite mera fräna med artistnamn som Sheriffen osv. Den enda logiska och lyssningsbara där är ju Bollnäs-Martin, han är ju från Bollnäs, men jag tror inte att Sheriffen är sheriff...?
Men utbudet som sagt, härom veckan tror jag att November Rain nöttes tre-fyra ggr om dan??
Det är ju inte direkt en nykomling precis....men de har dock bättre än Rix FM.

Så kan det bli East FM emellanåt också, men mest på eftermiddagen då min kompis Daniel är med och pratar ibland. Den kanalen känns dock lite piratradio/ förfest/ fritidsgårdsprat. Men funkar.

Sist, om inte det är nåt i stil med P3 dokumentär, Cirkus Kiev eller nåt annat roligt kommer P3.
Nödradio.
Där går ju inte ens nyheterna att lyssna på då det låter som vilken random-människa som helst fått gå in och tolka nyheterna, lite som Barnjournalen.
Ja jag kanske är för gammal för den kanalen, men ändå!
I morse lyssnade jag på två killar och en tjej som bestämt sig för att dissa Carola och hennes adoption av dottern från Afrika.
Bara för att dom kan antar jag för det var annars mycket konstiga grunder.
Tjejen i programmet började med att läsa upp från Carolas blogg där hon låtit två yngre tjejer gästbloggat om sin tid i Afrika och på barnhemmet Carolas dotter bodde.
Dom hade bloggat om sitt sökande efter en tro, hur kärleksfullt det var där och hur bra mamma dom trodde att Carola skulle bli till flickan.
Detta lästes upp på det mest hånfulla sätt.
Sedan avslutade radioprataren med att spela upp ett berömt liveklipp när Carola freakar ut på en Livets Ord sammankomst och skriker " självmedömkan" , ja ni känner säkert till det. När klippet är slut avslutar hon med orden " grattis Zoe det blir säkert jättespännande att ha Carola som mamma".
De andra skrattar.

Lågt tycker jag.
Jag vet inte varför det är så rätt att håna KÄNDA människor i deras längtan efter barn?
Det skrivs alltid att det är av nånslags fåfänga som de adopterar.
Jo för så lätt är det att ha barn så man skaffar det som en accessoar?
Jag tycker att det är fint att adoptera, speciellt som ensamstående. Men dom kanske hade tyckt att det var bättre att flickan fick stanna i Afrika?
Det roligaste av allt är att vidare i programmet berättas det om en flygresa de gjort tillsammans, alltså radiopratarna, och då hade den här tjejen hysteriskt börjar skrika att hon hade en bomb i väskan.
Det visade sig vara hennes kompis ADHD medicin .

Vi kan ju hoppas på att det klippet inte spelas upp om hon skaffar barn och nån ska säga " grattis barnet det blir säkert jättespännande att ha ett psyk som mamma".

Just me saying.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar