tisdag 22 oktober 2013

Runka i ett minfält?

Jag tittar på vissa program på TV. Kanske jag inte borde, men det gör jag.
Ett av dom är Ensam mamma söker.
Jag har nu döpt om programmet till Krävande pubertal morsa söker förgäves.
För JEEBUS vilka krav de ställer!
Det är ju orimligt.
Nä, jag är inte man, jag är realist, och jag vet att männen de söker finns inte!
På rikt!
Först går dessa stackars pojkar och män , igenom en casting där tre lite vinpruttiga tjejer med löshår sitter och skrattar värre än en gubbsjuk snubbe på strippklubb, dreglar och ber dem visa "sixpacken", frågar om de får ta på dem och garvar sen när de har gått!

Sedan kommer själva programmen, med dessa pojkar ( 20-23 år) och män ( 32-34 år) som de valt.
Enligt dem ska en kille vara, händig ( vilket betyder sätta ihop en IKEA-hylla utan instruktioner-det kan inte IKEA själv ens) , romantisk ( sätta en blomma i håret när man är ute på promenad-det sker bara på film), kock ( trots att en inte ens äter grönsaker-det måste bli en lätt uppgift), ta hand om barnen ( alltså DERAS barn då och älska dem från scratch dom små illbattingarna), bra på att kyssas ( vispen och kannibal-nisse undanbedes oavsett hur bra killar ni är) , barnslig ( så dom kan ta fram barnet i dem), inte för barnslig ( dom måste visa att dom kan ta ansvar), överraskande ( hitta på små saker som överraskar, gärna varje dag- really....) ,orädd för att prova nya saker ( men äta grönsaker är ju livsfarligt).........ja ni förstår och det TAR ALDRIG SLUT!
Så jag sitter där och tänker ja men dom är väl peppade av TV-bolaget att säga såna saker för att det ska bli bra TV. För det finns ju inte en chans att en kille ska kunna hantera det där??

Men så tittar jag på Nyhetsmorgon i morse och det handlade om kränkningar.
Vilket är fruktansvärt.
Men det kändes som att det är en väldigt tunn linje mellan komplimanger och kränkning?
För dom som inte vet vad ordet KRÄNKNING betyder!
Kränka enligt SAOL: olämpa, våldsföra sig, bryta mot
Övriga beskrivningar av " kränka" -behandla en person nedsättande i ord eller handling.
Synonymer: förödmjuka, skymfa eller såra.

Så var är vi på väg?

I Nyhetsmorgons intervju berättade en tjej om hur hennes tränare ( som jag uppfattade det) hade sagt till henne " du är vacker som en sommardag".
Jag, mitt dumma skåp tänkte, " det var ju fint sagt" , för så hade hon inte alls uppfattat det.
Hon kände att resten av dagen kunde hon inte fokusera mera utan kände att hon bara kunde pluta med munnen och va snygg.
Han skulle alltså , som jag uppfattar det ha sagt " du är vacker som en sommardag, men även ambitiös, intelligent och duktig" då hade det varit bättre!

Jag kan inte förstå det här.
Alls.
Dock VET jag att hade detta varit TVÄRTOM: Ensam PAPPA söker och samma upplägg- KRÄNKNING hade skrikits ut i media och vilken tjej har inte haft en crush på sin tränare eller dylikt och förmodligen både klämt ur sig nåt käckt eller fnittrat bakom ryggen på stackarn?
Men då är det annorlunda i denna jämställda värld!
Men jag är ju lite konservativ så där och tycker att män ska vara män och kvinnor ska var kvinnor.
Trots att jag säkert skrämt bort alla män i mitt liv med min " jag klarar mig själv"-mentalitet och är för stark.


Som sagt det kan inte vara lätt att vara man.
När jag frågade min kollega Daniel om hur han såg på saker så summerade han det ganska bra.
" Att försöka var en kvinna till lags är som att runka i ett minfält, det kan smälla när som helst men det är en behaglig resa dit".


NOT. Jag vill poängtera att jag vet att det finns idioter där ute som är tränare eller ledare av något slag som verkligen kränker, sextrakasserar och förolämpar så jag tar inte dom i försvar på något sätt!


2 kommentarer: