onsdag 8 mars 2017

Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen.
Den ska uppmärksamma ojämställdhet över hela världen.
Men istället för att uppmärksamma detta så har det istället blivit en dag då vi gratulerar varandra till att vara kvinna.
Jaha?

Jag vet inte riktigt hur kvinnor i tex Sollefteå känner idag när de blir grattade till att vara kvinna.
De får föda barn i bilen då deras BB stängdes ned.
När jag fick mitt barn låg hon i hjässbjudning och kunde inte komma ut, jag var tvungen att genomgå ett kejsarsnitt. Skulle min man då ha utbildats i att hojta fram en morakniv och en flaska Renat så han hade löst detta i bilen också?
Det är helt galet att man ens stänger ett BB 2017. Hur kan det vara möjligt? Är värdet på en kvinna så litet att de tänkte " hmmm föda barn hur svårt ska det vara , det kan de väl göra i bilen".

För de kvinnor som kommer från andra länder ska Sverige se till att de snabbt kommer ut i arbete när de kommer hit. Det innebär att hitta deras kompetens oavsett vad de arbetat med. För många kvinnor är det en dram come true när de får veta att de kan söka ett jobb trots att de "bara" varit hemmafruar.
Tyvärr kommer de flesta inte så långt då deras män inte tagit klivet in i Sverige eller 2017 och sätter stopp för detta. För vem ska då vara hemma och ta hand om barn och laga mat.
Jag vet inte hur ett "grattis " skulle tolkas i deras värld.

Som kvinna 2017 kan man fortfarande få skulden för en våldtäkt trots att man är handikappad, sitter i rullstol och säger nej.
För att hon "pga sin funktionsnedsättning inte kunde göra tillräckligt motstånd".
Grattis till henne på internationella kvinnodagen.

Men misstolka mig inte.
Jag tycker om att vara kvinna. Kvinnlig. Att det finns manligt och kvinnligt.
Jag vill bara ha en rättvis värld att vara kvinnlig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar