lördag 1 april 2017

Vaccinera eller inte?

I torsdags vaccinerade vi E första gången. Det var två sprutor.
Jag var nog mest nervös av alla. Ja E visste ju inget men jag pratade lugnade med henne hela dagen som om hon skulle ha nån aning om vad som skulle hända.
Hon fick lite av en dålig start på dagen gällande sömn och mat så när vi kom till BVC var hon redan i gråtstadiet.
Det hjälpte ju lite då jag inte visste om hon grät av sprutan eller av att hon var trött.
S fick hålla i henne under tillfället iallafall och han kommer att få ta de andra vaccineringarna också.
Vi har beslutat att hon ska få de som erbjuds, utom Gardasil tror jag. Det som är mot livmoderhalscancer.

Jag har pratat med vänner och bekanta hur de har gjort och det är ju väldigt olika, och just nu många som väljer bort vaccination.
En vän har vaccinerat sitt barn en gång och ej vid fem månader, det är ju helt bortkastat då man måste göra det två gånger för att det ska ha verkan.
En annan har valt att vaccinera allt utom Gardasilen.

Jag tycker nog att vi ska vara glad över att bo i ett land där vi åtminstone får möjligheten att vaccinera. Det är ju så många gamla stenålderssjukdomar som finns i U-länder runtom i världen och barn dör dagligen i dessa.
Men vi ska komma ihåg den stora invandring vi har nu och det kan komma sjukdomar vi inte är vana att ha.
Det har ju helt plötsligt blivit flera fall av mässlingen nu vilket är en otäck sjukdom för de små.

Ja alla får väl göra som de vill men jag vill försäkra mig om att jag gjort vad jag kan för mitt barn.
Hon blev  lite dåsig av sprutorna, fick lite förhöjd temp och natt två lite svår att trösta. Men hon fick en Alvedon supp och idag har hon mått bra.
När man är lite hängig kan man sitta och titta på när mamma styrker. :)

3 kommentarer:

  1. När är det får gardasil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gardasil erbjuds när man går i femman om jag inte miss fel, så det är ju inte aktuellt än :)

      Radera
  2. Haha, näe.samma här. Har en 15 månaders och jag är med anti gardasil.men sen när du skrev om det så börja jag nojja att jag gardasilvaccinerat mitt barn av misstag.hemska tanke haha.

    SvaraRadera