torsdag 20 april 2017

Vägra arbetsuppgifter?

Vi måste ju prata lite om den här kvinnan som sökt jobb som barnmorska och vägrar utföra aborter.
Min första tanke var; varför söka jobb som något som innehåller arbetsuppgifter man inte kan utföra?
Det är fortfarande min tanke efter att ha hört hennes och hennes advokats argument.

Jag tittade på ett inslag på God morgon på SVT där de var med . De sa då att det skulle finnas "ansvarsfrihet", varpå reportern kontrade med "men jag kan ju inte som journalist välja bort tex källskydd ".
Och nog är det väl så att det går ju inte att välja bort arbetsuppgifter i yrken man väljer att jobba med, då får ju nån annan utföra dem och det är ju inte rätt. Skulle hon då acceptera lägre betalt för att hon inte gör vissa uppgifter , nä det tror jag inte.

De barnmorskor som inte tror på vaccin ska de slippa de då? Eller de som inte tror på bedövning under födsel? Hur långt ska man då ta det om det nu var så att hon hade fått rätt? 
Tack o lov så fick hon inte det, men de har ju överklagat.

Jag anser iallafall att det är fel och att man helt enkelt får söka annat arbete.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar