måndag 15 maj 2017

Renoveringen del 1 Urplockning

Nu kan jag äntligen lägga upp bilder på vår påbörjade renovering. Min man trollade fram en extra kabel till kameran....
Vi har som sagt två hus att renovera men vi börjar med den mindre byggnaden för att ha någonstans att bo när den större ska renoveras, samt att farmor fortfarande bor i det huset som senare ska bli vår hem.
Det är vår släkt gård och där har familjen bott sedan 17-talet då de köpte marken som huset står på.
Det känns otroligt roligt att kunna föra huset och gården vidare i familjen och jag hoppas att det även kan bli så i framtiden.


Huset vi börjar med är på ca 160 kvm och har använt som "sommarstuga" för min farmor och farfar, och tidigare som drängbyggnad innan det. Det är en nedervåning med två rum och kök samt övervåning med ett stort rum samt ett mindre förrum vid trappa.

Detta är entrén idag som ska rivas och byggas ut. Carporten är ett examensarbete av min kusin och den ska han flytta upp till sin bror som bor 200 m från oss så vi har nära till släkten :)

Det finns även en jordkällare i anslutning till huset.

Rummet nere har en jättefin kakelugn, men vi vet inte ännu om vi kan använda den och/eller behöver restaurera den.
Där har jag grillat mycket korv med farmor och farfar.

Köket. Vedspis och 50-talsinredning. Vedspis kvar , inredning ut på Blocket.

Förrummet i hallen. Det blir badrum och en större hall.

Förrummet på övervåning. 

Det stora rummet uppe som kommer att få en takkupa och bli två sovrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar