torsdag 17 augusti 2017

Namn och dä...

Emma ska snart döpas och jag skulle skynda mig för att rätta hennes namn.
Med det menar jag att när hon föddes fick hon inte heta Sigurdardottir Pers i efternamn. Hon fick heller inte ha Sigurdardottir i mellannamn utan var tvungen att lägga det som ett förnamn.
Suck.
Men så kom det en lagändring 1 juli som gjorde det möjligt för barn att ha två efternamn. Jag gissar på att vi har ett ökat antal Mohamedar med dubbla efternamn , mellan namn och förnamn som har ställt till det och gjort att detta var tvungen att förändras.För det lär ju inte bero på det stora antalet islänningar... Men det  tackar vi Mohamedarna för!


Så då skulle jag då ändra Emmas förnamn " Sigurdardottir " till ett efternamn.
Enkelt.
Kan man tycka.
I min värld.

Det står klart och tydligt på blanketten " vilket / vilka namn ska personen ha efter namnändringen".
Ja då fyller man i det.
Men så ringde en kvinna i går ifrån namnändring.

Hon hade ändrat Emmas namn, men undrade om hon fortfarande skulle ha det som förnamn också?
Nej naturligtvis inte. Jag har ju skrivit vad hon ska heta.

Ja men då ändrar de bara efternamn där i Stockholm där hon sitter.
Jag får alltså skicka in en ny anmälan om att ta bort "Sigurdardottir " som förnamn för det gör de i Norrköping och det kostar 250:-....
Jag skrattade rakt ut och bad om ursäkt.

Så nu är en ny anmälan inskickad.
Ja det ska inte vara enkelt inte.

Premiär på gräsklipparen med pappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar