onsdag 25 oktober 2017

Häxjakt

Vad jag vet så är hets mot folkgrupp olagligt. 
Då borde väl hets mot allt folk också vara det.
Jag blir rädd och ledsen när jag ser hur media hetsar till fri förnedring på människor i vissa avseenden.
Och sedan är det bara för socialmedia att hänga på!

Jag får väl säga återigen att jag inte tycker att det är ok att män eller kvinnor tar på någon utan medgivande innan jag fortsätter mitt inlägg för annars ska väl nån stirra sig blind på det.

Den här gången är det Martin Timell som det är fri jakt på.
Jag har inte gillat honom som programledare nån gång men jag önskar inte livet ur honom heller.

Han har ju uppenbart inte betett sig som man ska utan varit både blottare, tafsare och sexistisk.

Men kan vi backa bandet lite. Lulu Carter har blivit utsatt för honom, han var hennes "mentor" när hon började på TV4 och sa att han "skulle inte släppa henne till annan kanal", hon var hans.
Han skickade porrbilder till henne på fyllan och klämde på henne i en hiss. Oförsvarbart.
Men hej Lulu, du är 56 idag vilket innebär att du var 46 då? Menar du att du inte kunde säga ifrån, gå ut offentligt då eller säga upp dig?
Jag hade förstått om det varit en oerfaren tjej eller kille som nyss fått sitt första jobb.

Det är många av dessa kvinnor som gått ut nu som blev utsatta för 10 år sedan eller mer, och jag förstår fortfarande inte varför ingen rytit ifrån tidigare?

Men jag vet ju inte anledningen till det, dock undrar jag?

Så till denna häxjakt.

Det klart att det ska ut i luften när något händer men på riktigt. Livstidsfångar dömda för mord har till och med rätt till mänskliga rättigheter.
En fd kollega till Timell hade igår lagt upp en artikel där han letat fram en bok från 1995 som Timells namn stod på. I den fanns det både rasistiska och homofobiska skämt.
1995.
1995 hade Lorry-gänget skämtet med Lena Endre som sprayar med rengöringsmedel mot en utländsk man och säger " all skit försvinner".

Är det verkligen ok att dag efter dag hänga ut en person på det här sättet? Jag tänker på att även han har barn. 
Jag såg till och med ett FB-inlägg igår där man börjar snedvinkla hans program Bullen. Inte ok.

Som sagt jag försvarar inte hans handlingar men jag accepterar inte heller en häxjakt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar