torsdag 26 oktober 2017

Inte ska det vara lätt...

...när det kan vara svårt.
Ja jag kan väl tro att det är statens sätt att få in fler på arbetsmarknaden...

När vår dotter föddes fick hon namnen Emma Kristina Linnéa Sigurdardottir Pers.
Men enligt Skatteverket fick hon inte heta så för barn kunde då bara ha föräldrarnas efternamn så vi fick sätta Sigurdardottir som mellannamn. Eller nä, det är inget mellannamn heller utan det fick vara ett förnamn...
Men så kom en förändring i lagen 1 juli i år  och vi ändrade namnet blixtsnabbt. På sista raden stod " vilka namn ska barnet ha efter ändring".
Jag skrev då i så som det skulle vara.

Efter några veckor ringer en kvinna från Skatteverket och frågar om hon ska heta Sigurdardottir i både förnamn och efternamn.
Nej. Det ska hon naturligtvis inte.
Jag tackade för att hon ringde och frågade och sa att hon kunde ta bort det som förnamn.
Då säger hon "men det görs inte på det här kontoret".

"nej tyvärr nej tyvärr, det här är en ta bort efternamnet-affär, efternamnet-affär, efternamnet-affär".

Nä det sjöng hon ju inte men jag kunde inte låta bli att tänka på den sången.
Hon sa att jag fick vända mig till Norrköping för att ta bort det och det kostade 250 :-.
Ja det klart det gör.
Var ska vi annars få in pengar nånstans?

Jag betalade in. Det stod väldigt tydligt att de inte tar i ärendet ens om det inte kommit in pengar först.Förmodligen en av de få ställen som kan ta betalt för en tjänst INNAN den är utförd. Prova det på en restaurang.
Jag skickade in anmälan och kände att det var klart. Detta var i augusti.

Så skulle vi skicka papper till Island för Es isländska medborgarskap och beställde så ett personbevis.

Då visar det sig att hon ff heter Sigurdardottir två gånger !?
Jag mailade SKM och frågade varför detta inte var ändrat??

Jag fick inget svar men häromdagen kom ett papper på att namnet så var ändrat.

Jag förvånas ff över hur statliga myndigheter får uttrycka sig och inte. I mitt arbete så kan jag säga att ca 95 % av de jag har kontakt med  ( AF) kan inte uttrycka sig i mail  OM de ens svarar!
SKM är ju inte bättre.

Lite konkurrens kanske skulle göra dessa instanser gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar