torsdag 19 oktober 2017

#metoo

Jag brukar sällan hänga på såna uppmaningar på FB som " sätt detta i din status om du älskar din hund" tex . Så när uppmaningen till #metoo kom så kände jag väl likadant.
Lite bakgrund om man inte har hängt med på #metoo eller inte har FB.
Skådespelerskan Alyssa Milano har startat denna kampanj, som jag tror är äldre än så men återskapat då säger vi, där hon uppmanar tjejer att kliva fram och berätta om övergrepp på olika sätt som de varit med om.
Jättebra! Killar ska veta sin plats när det gäller att klämma och känna på tjejer. Precis som tjejer ska.

Det blev polisärende av en kläm-och-känn-situation i Mora för hundra år sedan. Jag var där med några kompisar och stod i baren och hivade ett glas vatten ( ja faktiskt) innan hemresa, vi hade ju typ en och en halv timme hem. Helt plötsligt känner jag ett sånt där härligt som-att-föra-in-en-tampong-med-bazooka-grepp i hela underlivet. Ja , han daskade så hårt så han svepte över halva min nedre kropp!
Jag reagerade automatiskt och kastade vattnet rakt i ansiktet på honom.
Hans reaktion? Ja han skulle sopa till mig för han blev väl kränkt. Men mina vänner var snabbare och stoppade honom.
Sedan blev det polisanmält men nedlagt då jag sa att jag inte orkade åka till Mora på nåt förhör och grejor.

Jag kanske inte är så känslig , det var ABSOLUT inte ok, men jag la det i "saker jag varit med om på krogen"-mappen och stängde.

Ja, det kanske är fel. Jag skulle kanske ha tagit hashtag metoo och skrivit om det för att stötta. Men saken är att ibland blir jag bara så trött på att allt ska ut på FB.
Som en jäkla känslomässig soptunna där vi alla prackas på den ena berättelsen efter den andra. Det känns som 95% av mina kvinnliga vänner blivit utsatta för övergrepp. Och det är ju naturligtvis fruktansvärt men var går då gränsen?

På SVT morgonstudion satt idag Musse Hasselvall , skådis,kampsportare, krönikör,regissör , ja allt bara jag kommer i TV, och berättade att han startat en ny hastag. #ihave.
Där uppmanar han killar att medge att de tafsat.
Han ville då be en fd sambo om ursäkt för att han tafsat på henne när hon lagade mat en gång.

Jaha.
Då är jag rökt. Då lär jag ju hashtagga den också .
Jag tror jag greppar min man i rumpan varje chans jag får då jag tycker den är greppvänlig.

Han har ioch för sig aldrig klagat eller sagt " snälla tafsa inte" , men jag kanske borde läsa nån signal.


Det kanske kommer sen. Eller jag kanske kan starta den #learnthesignal e

Jag ska inte skämta bort detta , men jag vill att det ska vara på riktigt och inte varken påhittat ( vissa historier verkar lite fabricerade) eller överdrivet. Men jag antar att det är upp till varje individ var gränsen går.

Förlåt om jag verkar kall. Jag kanske har varit i fel bransch för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar