måndag 13 november 2017

Förändring

Förändring.
Synonymer; ändring, omvandling, förvandling, utveckling, omställning, rubbning, omväxling, variation, innovation, nyhet

Jag är inte så bra på förändring, och jag misstänker att jag är ytterligare en generation i rakt nedstigande led i på min pappas sida som inte är så bra på det.

Det kanske man inte tror när man känner mig , jag har flyttat fler gånger än jag minns, bytt jobb otaliga gånger och tapetserat och målat om oftare än IKEA byter montrar.
Men när det kommer till vissa saker så vill jag att de ska vara precis som det alltid har varit.
För det första vill jag inte att människor ska försvinna. De får inte flytta eller dö.
Så är det bara.
Men det händer ju som vi vet.

Nu ska farmor inte bo kvar hemma längre. Hon ska flytta för andra gången i sitt liv.
Första gången flyttade hon ca 300 m . Från sitt föräldrahem ner till sin make, min farfars,föräldrahem. In bland släktingar i mängder. Generationsboende de luxe i detta stora hus.
Hon gillar inte förändringar heller. Hon vill att allt ska vara som det alltid har varit.

Men nu är hon ensam kvar i det stora huset. Det tycker hon inte om. Hon vill inte vara ensam. Hon vill att vi alla ska bo tillsammans så hon inte är ensam en enda sekund.
Ja det vore väl trevligt. Men det funkar tyvärr inte.
Så hur mycket hemhjälp vi än tryckt in så räcker det inte till.

Hon har alltid varit en social peson som tycker om att prata och umgås med människor. Men nu har hon blivit nedstämd och ledsen.
Hon behöver komma ut bland folk och bli aktiverad.
Nu ska hon få det.

Hur det ska gå? Ja det vet jag inte.

Båda hon och jag grät i helgen.
Jag ,för att jag vet att hon inte kommer hem mer och för att hon grät och hon ,för att hon är allmänt nedstämd och för att jag grät.
Så där satt vi och grät.
Jag vet ju att det blir bäst för henne.Men mitt i allt så blir jag egoistisk och vill att hon ska vara där för att jag ska kunna gå in till henne när jag vill när jag är hemma.

Men om jag använder synonymerna till förändring då?

Då är det ju en omväxling för farmor och en nyhet att få ett nytt boende. Det blir säkert en jättebra omställning för henne.Det är ju positivt!
Vi ska bo i hennes hus när vi är hemma och förvandla det huset till ett boende för flera igen!

Det är kanske så man får tänka när det kommer till hemska ord man inte kan samsas med, byt ut dom till något positivt.

Jag hoppas iallafall att det går bra med flytten idag och att hon ska trivas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar