måndag 31 augusti 2009

Jobb och pension

Då var det dax att börja jobba då. Min första dag på min nya anställning. Känns gött!
Jag är så glad över att ha fått ett jobb som jag tycker är roligt, har kanon jobbarkompisar och som dessutom är ett framgångsrikt företag.
Så det kanske inte var så många som njöt av att gå tillbaka till jobbet efter semestern, men det gjorde jag... i år iallafall!
Det enda jag tycker är trist är att min kontorsgranne Mona ska gå i pension, hon är så go och glad jämnt och jag tycker om att vara hennes arbetskamrat/lunchbuddy.
Det måste vara jobbigt att gå i pension, det är ju liksom slutet på en del av livet. Man blir inte arbetslös utan man ska helt enkelt inte jobba mera....ever!Det är ju så stor del av livet, jag spenderar mera vaken tid på jobbet än hemma. Men har man jobbat hela livet så kanske det är skönt. Det vet jag att min mormor och morfar tyckte, dom kunde vara i sin sommar stuga mycket längre. Samma sak med farfar, han la sig på kökssoffan och ligger väl mesta dels där nu oxå..ha,ha...
Men när farmor gick i pension så blev hon mera upptagen än när hon jobbade, och jag som trodde hon skulle stå hemma och göra pannkakor åt mig hela dagarna??!
Jag undrar hur JAG kommer att bli, som har varit van att jobba typ dubbla heltider och gärna ett extra jobb på det? Jag kanske också blir soffliggare eller så fortsätter jag väl som vanligt tills jag stupar. Därför kanske det är bra om man är anställd så nån säger åt en att gå hem när man fyllt 65!
Jag vet inte om Mona har några panchoplaner men hon har familj och barnbarn (som säkert förväntar sig att hon ska göra pannkakor hela dagarna) och jag misstänker att Mona kommer att besöka oss då och då eller åtminstone vilja vara med när vi gör nåt kul ihop,jag hoppas det iallafall!
Nu ska jag snart sova, redo för en ny dag....på jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar