onsdag 26 augusti 2009

Turister med stort T och nya lökar

Idag har vi varit turister med stort T!!! Med karta i handen och fotriktiga skor startade vi kl 09.00 från hotellet!Frullen var ett misslyckande från hotellets sida enligt mig iallafall, inte en grönsak eller frukt fanns att tillgå! Men,men jag var så exalterad att få komma iväg att det inte gjorde så mycket. Vi traskade snabbt iväg till vårt första ställe som ni får gissa vad det var när ni ser bilderna nedan......kändistätt var det iallafall!! Men det som skulle bli nästa stopp, ställde vi in och tar imorgon, Anne Frank Hause. Huset där familjen Frank gömde sig under andra världs kriget, och man skulle kunna tro att världskrig tre var på väg då kön var ungefär 3 km lång!! (kan vara liiiite mindre ,jag har lite problem med avstånd) jisses vad turister det är här. Men vi har planerat att hinna med det imorgon innan vi åker vidare. Istället gick vi till en utställning som handlade om tortyr redskap.....ja ,man kan tycka att det låter konstigt men det var så coolt att kolla på. Allt från tumskruvar till giljotiner och hela tiden i väldigt dunkel belysning. Den låg precis bredvid Blomstermarknaden som blev vårt nästa mål. Amsterdam är ett fantastiskt blomsterland och jag passade på att köpa lökar........tulpanlökar,svarta som jag tänkte plantera nånstans.....hursomhelst var det en upplevelse att gå bland blommor och blad, lökar och frön.
Nästa museum blev Museum of Marijuana. Ett litet intressant och intimt museum som berättar allt man vill veta (och inte veta) om marijuana. Jo jag vet vad ni undrar...varför jag inte nämnt något om denna nationalprodukt. Som ni säkert vet är marijuana fullt lagligt i den här stan. Och det märks...det ligger liksom en doft över hela stan, och i skrivande stund och med fönstret öppet känns det som att nån står precis utanför och röker. Men alla gör som de vill.
I övrigt älskar jag den här stan med sina vackra 1600-tals hus som lutar åt alla håll och kanter, kanalerna och tempot. Observera kroken på bilden nedanför som sitter utanför fönstret. Det finns en sån på alla hus så man kan flytta in sina möbler. Alla hus är lika smala som vårt hotell är och att ta upp möbler för trappan kan man fetglömma, så då används kroken för att hissa upp dem!
Ok....dagen har avslutats med lite shopping och nu lite siesta innan vi tar våra ömmande fötter och går ut för en bit mat och kolla in Red light district.Mer om det senare.
hörs!





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar