onsdag 27 oktober 2010

Ålderskillnad eller åldersdiskriminering?

Pratade med en kompis om ålderskillnader igår. Det är ju allmänt känt hos dom som känner mig att mina senaste pojkvänner har varit yngre än mig. Och för första gången i mitt liv så fick jag höra orden " du kanske ska ta och skaffa nån i din egen ålder".
.
!
?
Så kände jag.
Sen blev jag fundersam. Om man tycker att jag ska det, ska jag då också umgås allmänt med "folk i min egen ålder" eller bara pojkvänner?För annars så får jag beklaga; Pen, Jen, Bell, Ida, Marie, Jempa, Sara, Karin, Sanna, Beccs , Vickan, Carro, Seb, Erik, Isac, Patrik, Björn, Danne, Macke, Tonna, Rille, Brorsan, Micke och alla andra som är mina vänner, FÖRUTOM Ellie och Jea. För ni uppfyller inte den umgängesåldern för mig.
Det som gör mig mest förbryllad är hur vi i ett samhälle som jobbar för förståelse, likaberättigande och diskriminering, kan ha en sån syn på att just ÅLDER har betydelse är mycket konstigt. Det är ju som att säga " du kanske ska vara med nån som är lite smalare" eller " du kanske ska vara med nån som har ett bättre betalt jobb"!!
Jag trodde att det var MÄNNISKAN som gjorde din dag INTE legget?!
Jag har aldrig nånsin brytt mig om hur gammal någon, ever, nånsin i mitt liv ,har varit och kommer förmodligen heller aldrig göra. Visst har jag blivit pikad, pratade bakom ryggen och hånad för att min pojkvän varit yngre än mig men jag har känt att det är nog mera alla andras bekymmer än mina. Saker som " ni kan ju inte ha mycket att prata om", "lammkött ahh det är din grej va", " tur att han är i målsmans sällsakap" osv ( jag vill bara påpeka för er som inte känner mig att ingen har varit så ung att han skulle kunna vara i målsmans sällskap, om jag inte födde barn när jag var 12 förstås). Det har inte varit roligt alla gånger, för nån av oss, men jag har högaktligen skitit i det.
Jag har varit lycklig.
När jag växte upp och började hänga vid "Körsvägen" så var nästan alla äldre än mig, upp till, få se nu....Ludde va nog 35 tror jag och jag var 15. Men aldrig nånsin har jag fått höra att jag varit för ung för att få följa med. Tvärtom, dom tog ansvar för att se till att jag kom hem, fick skjuts, hade pengar osv. Det var en enorm gemenskap och respekt för vem du var. Det tog jag med mig hit, och mina vänner är mellan 20-43 år här i stan, jag skulle aldrig tillåta att någon blev diskriminerade för sin ålder,hårfärg, sexuellläggning, storlek, status, yrke eller vad det nu kan vara, och jag förväntar mig detsamma tillbaka. Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag faktiskt inte hur gamla alla är i min umgängeskret, men jag vet att dom finns där när jag behöver dom.
Så alla som har ett veto i hur jag lever, vem jag umgås med, vad jag gör, vad jag äter, vad jag dricker, vad jag jobbar med, vem jag ligger med......lägg ner om ni vill fortsätta vara vän eller vänd om och gå, för jag trivs med att vara med PERSONEN, inte med dennes PERSONUMMER.
Så jag säger väl förlåt för idag då, för Rille, 25 , kom upp till kontoret och pratade lite skit idag, det gjorde mig glad, sen pratade jag med Clas, 31, det gjorde mig också glad, vidare så ringde Patrik,29, det var trevligt och få se nu Jempa , 36,vill ses imorgon .Puh rena lekskolan!
Nu ska jag ringa till Bella, 29 och se hur hon har det, men först ska jag svara på Sannas,23 , sms, hon ville ses, kanske får säga att det inte går....?

7 kommentarer:

  1. Patrik är bara 28 :(

    SvaraRadera
  2. Nämen jisses nu drog du ju ner medelåldern ännu mera!DRAMA!:D

    SvaraRadera
  3. Haha, bra skrivet. Det är ju inte åldern som
    gör människan, kram på dej / Pernilla F.

    SvaraRadera