torsdag 27 september 2012

Lurendrejeri!

Jag förstår att man måste göra sitt yttersta när man ska sälja något.
Jag jobbar som säljare.
Men! Det blir lite jobbigt när det man försöker sälja på bild inte överensstämmer med verkligheten.

Igår var det ytterligare en husvisning i mitt liv, och det var "upcoming" området Pryssgården som skulle utforskas.
Visst jag förstår att man snackar "upcoming" områden när man ska sälja för det gör ju att köparen ser vinstslantar framför ögonen vid en eventuell försäljning.
Huset vi skulle titta på ligger 700 000 högre i utg.pris än det vis fastnat för i Lagerlunda men är topp renoverat och vi skulle inte behöva göra något på tio år.
Det negativa med huset , innan jag sett det, var att tomten såg liten ut, för liten och att det bara fanns en toalett.
Men toalett såg det ut att gå att bygga i källaren och sen måste man ju se en tomt på riktigt för att avgöra.

Sagt och gjort så åkte vi då dit i gårdagens hällregn.

Först får jag avsmak då det är en öppen visning med en ensam, förvirrad, way over in over his head-mäklare som inser att "jaha var det så många som kom".
Jag gillar mäklare som använder sig av tider, man får ett mail och det står " du är välkommen kl.17.45-18.00" mycket bra.
Men här var det mera folk än på ett syrianskt bröllop!
Den första känslan jag får, trots mäklarens ansträngning att tända en brasa och 40 värmeljus, är att ingen bor där och den hemtrevliga känslan försvinner.
Men vi tittar runt och allt är ju jättefin, å vitt och så, köket är underbart, med härlig utsikt över baksidan som är för liten.
Jag vill inte ha en stor tomt men jag vill ha något som är större än ett krondike.
Det största och det som avgör att jag totalt tappar förtroendet för mäklaren är när vi kommer ner i källaren.

Det går inte att stå rakt där!!
Det är ingen källare, mera en krypgrund de luxe!
En delvis inredd grop!
Det går inte att bygga en toalett där.Det går att gå hukad för att hämta en flaska vin på sin höjd.
Och vem ska städa där nere? En av Snövits kompisar? Det blir jobbigt att annonsera efter det.....
Vi kastade oss snabbt ut därifrån och när vi kom hem hittade vi så många flera fördelar med Lagerlunda igen.

Det kan bli affär av det här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar