måndag 9 januari 2017

Nyårsdagen

Efter att ha haft värkar var tionde minut från 04.30 så blev vi flyttade efter frukost och dusch till förlossningsrummet.
Där fick jag också värkstimulerande dropp för att påskynda det hela. Inte för att vi hade bråttom men vattenavgången gjorde att det var dags att komma ut nu!
Förlossningsrummet såg lite annorlunda ut och man kunde känna att här skulle det födas barn!
Men vi segade på och jag fick nya direktiv hela tiden om hur jag skulle andas, sitta, röra mig, på vad jag skulle sitta , jag kände mig lite som en cirkusapa till sist. Men då med hysteriska värkar som kom fyra på tio minuter.

Jag hade inte gjort någon fölossningsplan, inte varit på en enda flåskurs eller något annat. Jag kände inte att jag ville det. Inte alls.
Så jag frågade min barnmorska om detta var fel? Jag tänkte att  " ja visst kan jag göra en plan men den där inne vet ju inte om det och kommet förmodligen inte att följa den".
Hon sa att det är bara viktigt att tänka på andningen och göra som barnmorskorna på förlossningen säger.
Så jag gjorde det.
Jag gjorde nog allt utom att stå på huvudet.

Det är svårt att föreställa sig hur en förlossning ska vara. Man vill ju helst att det ska vara som på film, man är lite sexigt svettig i pannan, rödmosig på kinderna och håller sin partners hand i ett vackert rosa skimmer.
Jag kan säga hur det var.
När jag började få värkar så fick jag springa på toaletten hela tiden, ja det drev på tvåan tydligen. Jag fick epidural och sedan även lustgas. Lustgas tar en liten stund att vänja sig vid och jag tyckte att det inte gav något först, men när min man hade tjatat om hur jag skulle dra andetagen blev det bättre. Jag satt på en låg pall, jag satt på pilatesboll, jag stod på knä i sängen jag låg i alla omöjliga och möjliga ställningar. Jag tror inte att det på något sätt var snyggt eller sexigt.
Jag kan också lägga till nätbyxan. När man får den på sig vet man att det kommer en seriös stor binda alt blöja någon gång under tiden man har den på sig.
Min man hade också nöjet att fota mig bakifrån med den på, bilden är dock inte för allmän beskådan...

Så kom vi till stadiet, barnet ligger med huvudet och stimulerar ett område med nerver som gör att man vill kräkas. ( ?!).
Varför?
Alltså det gör ont att ha värkar, jag har typ haft värk i 4 månader, men så lägger vi alltså till detta fenomen??!
Så jag hann få i mig lunchen och en timme senare satte kaskadspyorna i gång.
De kom också väldigt oväntat, värk, värk, värk , värk, illamående, SPY!

När vi hade hållit på så i ca tio timmar så kom vår läkare och gav oss ett förslag på en snabbare väg ut.
Kejsarsnitt.
Inte för att det var fara för någon utan för att hon tyckte att vi hade kämpat färdigt och jag var fortfarande bara öppen 6 cm.
Vi fick en timme på oss att bestämma hur vi ville göra.

Vårt rum innan förlossningsrummet

Lite tandborstning innan läggdags

Välkommen till förlossningsrummet

På pilatesbollen!

Blivande pappan tar en stödis på babynestet.....
Han var vaken hela första dygnet för att stötta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar