söndag 26 februari 2017

Är vi bäst?

När man har en aktivitet som amning nattetid får man mycket tid att tänka på saker, om man inte kan somna om direkt.
Det är ju en himla debatt om Trumps uttalande om Sverige nu.
Först och främst så vet jag inte vad alla gapar om, är det inte sant att vi har stora problem i vårt land?
I den stad jag bor i har det gått så långt så polis och vakter får be kriminella grupperingar att lugna sina hang arounds. Dessa hang arounds är yngre invandrar killar från förorten.
De bränner bilar och kastar sten på polisen för att de tycker att det är roligt. De har inget att säga och vill inte prata med vakter eller polis.  De behöver inte en fritidsgård eller något annat som fångar upp dem. de tycker att detta är kul.
Så ja jag anser att vi har ett stort problem i Sverige.

Vi ska alltid vara så mellanmjölkiga i Sverige. Lagom. Inte för arga så det sticker ut och inte för flata så det kan tas för givet. Vi är alltid mitt emellan.
Vi tror också att vi har världens bästa sjukvård. Vi har säkert en av världens bästa men absolut inte väldens bästa.
För att inte prata om vår sjukvårdsreform.
Den är ju jättebra så länge vi inte bestämde oss för att ta in två miljoner invandrare och inte utöka styrkan på sjukhusen.
Oj. Sa jag för mycket nu. Blev jag så där icke-svensk och stack ut hakan. Ja till och med rasist antagligen.
För det är man i  det här landet så fort man säger något.
Jag undrar hur kraftigt mobbade dessa människor var i skolan som alltid måste dra rasistkortet så fort man öppnar truten och klagar över var mina skattepengar går.
Jag arbetar med nyanlända. Jag har full empati för dem  som kommer, men jag har också full insyn.

Tillbaka till sjukvården.
Att säga att vår sjukvård är fantastisk idag är som att säga att vi kan inte få en bättre restaurang än Sibylla. Supersvenskt.
Vi spenderade två nätter på BB efter förlossningen. Det kostade min man 500.-.
Vad fick han då för 250:-/natt.
-Sova i en sjukhussäng bredvid mig.
-Frukost och kvällsfika.

Visst det är billigare än hotell, men vi ville inte ha ett hotell. Nog kunde man tycka att han har betalt lika mycket som mig i skatt och skulle få vara där för 100:- / natt som jag, och då få lunch och middag med. Eller iallafall möjligheten att beställa mat varje dag?

Att ringa 112 och komma till att ingen svara är ju också katastrof, där jag har fått höra att det är så många av våra nyanlända som inte förstår att det är ett akut nummer och inte något man ringer för att boka tider hos tandläkaren osv.

1177 är ju bara att glömma där är det " det är många som ringer nu så återkom lite senare".

Sjukvårdspersonal slutar för att de känner att de inte kan ge tillräcklig vård och håller på att jobba ihjäl sig.
Det är så många områden som är bristyrken inom sjukvården men inte en enda lön höjs till dessa.
Tex medicinsk sekreterare. Ingångslön 21.000 och kommer sedan knappt upp till 25 efter tio år.

Men det är helt ok att komma hit som nyanländ och få retroaktiv föräldrapenning. Tack o lov har de tagit bort det retroaktiva barnbidraget för det var ju total katastrof.
Kanske vi skulle omprioritera och lägga lite mer pengar till sjukvården.
Varför säger jag då så här som arbetar med nyanlända.
Jo för att det är så mycket som inte stämmer överens med verkligheten. Den okunniga verkligheten. Den verkligheten där Sverige är bäst.

Jag vet snart inte vem vi är bäst för?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar